logo

Europees nieuws

Europa

Festival voor de Europese verkiezingen in Utrecht

Over een half jaar zijn de Europese verkiezingen. De vorige keer zijn maar weinig jongeren gaan stemmen. Gelukkig staan een heleboel organisaties te trappelen om jongeren naar de stembus te krijgen. Voor een bepaalde partij, hun ideaal of gewoon omdat ze willen dat de stem van jongeren gehoord wordt.

Daarom een avond met De Kiesmannen vol theater, debat, Duitse karaoke en muziek. Met tips hoe je een project aanpakt, wat werkt en een prijs voor het beste idee. Praat mee, ontmoet andere enthousiaste jongeren, wissel ideeën uit en test je karaoke skills.

Tijdens dit jongerenevenement mag jij vertellen waar Europa echt over moet gaan. En dat niet alleen: als jij het op een aantrekkelijke manier weet te vertellen en met het beste idee komt om first time voters en andere jongeren naar de stembus te trekken, maak je kans op een prijs om jouw plan te realiseren.

Hier vind je het programma van de avond: https://bit.ly/2O7UTLq

Bron: Europees Parlement | 30okt18

Verkeersheffingen in de EU: naar een eerlijker en milieuvriendelijker systeem

Nieuwe regels voor heffingen voor weggebruik moeten zorgen voor eerlijkere tarieven in heel Europa en helpen de CO2-uitstoot van voertuigen te verlagen.
Op 25 oktober nam het Parlement nieuwe regels aan over heffingen op het gebruik van wegen in de EU om een gelijke behandeling van weggebruikers te garanderen en om lidstaten te helpen hun CO2-emissiereductiedoelstellingen in de vervoerssector te halen. Christine Revault d'Allonnes Bonnefoy (S&D, FR) is de rapporteur.

Volgens de nieuwe verordening moeten alle lichte en zware voertuigen in de EU betalen op basis van het daadwerkelijke gebruik van de weg en de veroorzaakte vervuiling. EU-landen die gebruikmaken van op tijd gebaseerde heffingen (vignetten) zullen daarom moeten overschakelen op heffingen gebaseerd op de afstand (tol) vanaf 2023, in het geval van vrachtwagens en bussen, en tegen eind 2027 voor bestelwagens en minibussen.

De wijzigingen zijn alleen van toepassing op de 136.706 kilometer wegen en autosnelwegen die deel uitmaken van het trans-Europese vervoersnetwerk van de EU en alleen als er al wegenbelasting wordt toegepast. De lidstaten zullen nog steeds vrij zijn om geen tol te heffen.

Stage lopen bij het Europees Parlement in Den Haag

Wil jij in maart 2019 voor vijf maanden trainee worden bij het Liaisonbureau van het Europees Parlement in Nederland en ons helpen met de voorbereidingen voor de Europese verkiezingen van mei 2019?

Op de website vind je alle info en kun je meer lezen over de ervaringen van trainees.
www.europarl.europa.eu >>